গ্রামসেবায় বিজ্ঞান


গ্রাম গঞ্জের অনেক দরিদ্র পরিবারের মেধাবী ছেলেমেয়েরা বিজ্ঞানী , ডাক্তার, ইঞ্জিনিয়ার , শিক্ষক হন ।কিন্তু তাঁরা গ্রামের ও তাঁদের নিজেদের মানুষের সেবায় খুব একটা কাজে আসতে পারেন না । ইচ্ছা থাকলেও সাধারণত তার উপায থাকে না।

নিজেদের সমাজ এবং মানুষ থেকে একপ্রকার বিচ্ছিন্নই হয়ে যান তাঁরা।এই বিচ্ছিন্নতা আমাদের গ্রামগুলিকে বিজ্ঞানের ছোঁয়া পেতে দেয় নি।

আচার্য প্রফুল্লচন্দ্র রায় বিজ্ঞানী হিসেবে দেশ এবং গ্রামীণ মানুষের সেবার বিরল সব দৃষ্টান্ত রেখে গেছেন ।

বাঁকুড়ার গ্রামাঞ্চলে গ্রামসেবার উদ্দেশ্যে সংগঠিত হয়েছে “ আচার্য প্রফুল্লচন্দ্র গ্রামীণ বিজ্ঞানকেন্দ্র”। একটি স্বেচ্ছাসেবী সংস্থার ছত্রছাযায় এখানে সাফল্যের সঙ্গেই চলছে স্বাস্থ্য, শিক্ষা, সুস্থায়ী কৃষি ও অন্যান্য কাজ। বিজ্ঞানকে হাতিয়ার করে স্থানীয় ও গ্রামীণ মানুষের জীবনযাত্রার মানোন্নয়নে সঙ্গী হতে চায বিজ্ঞানকেন্দ্রও।

বিজ্ঞান ও পরীক্ষাগারের কাজের ভিত্তিতে শিক্ষার সঙ্গে পরিচিত এবং এমন কাজে আগ্রহী সেবাব্রতী বিজ্ঞানকর্মী চাই বিজ্ঞানকেন্দ্রের জন্য। থাকা খাওয়ার সাধারণ ব্যবস্থা পাওয়া যাবে।

প্রয়ােজন হলে অর্থের সংস্থান সাপেক্ষে কিছু ভাতা মাসে মাসে দেওয়া যেতে পারে । অবসরপ্রাপ্তও সুস্বাগত।


ইচ্ছুক ব্যক্তিরা নিচের ঠিকানায়/ ফোন নম্বরে যোগাযোগ করুন ।
ডা: পীযুষ কান্তি সরকার , আমাদের হাসপাতাল, ফুলবেড়িয়া, পোঃ নিশ্চিন্তপুর, বাাঁকুডা-৭২২১৩৬

রবীন মাজুমদার, 9874622025

দেবপ্রিয় মুখার্জী 9432370163

Science in the service of villages

A substantial section of Indian scientific community comes from rural and poor background. But they are seldom able to serve the villages and villagers in their own country.

Even if they look forward to do so, the dynamics of their lives come to stand in their way. Eventually, they become estranged from gound realities of poverty and backwardness.

Acharya Prafulla Chandra Ray was a scientist-pioneer who, against all odds, demonstrated ways to serve India and its people in education, research, industry and social improvement.

The “Acharya PrafullaChandra Rural Science Centre” has been organized under a Voluntary Organization, in a rural area in the district of Bankura in West Bengal. Programs of rural health, sustainable agriculture, children’s education are already being pursued there. The Science Centre also wishes to join hands with these efforts and bring a touch of science in rural life.

We are looking for scientific social worker/s inclined towards such activities and at least somewhat familiar with the functioning of laboratory-based science education. There are modest provisions of food and shelter. For those who need it, a modest monthly allowance may also be arranged, the amount depending on availability of funds. Retired persons are also most welcome.

Interested persons are invited to contact:

Dr. Pijush Kanti Sarkar

Amader Haspatal,

Phulberia, PO: Nishchintopur

Chhatna, Bankura-722136

Rabin Majumdar, M: 9874622025

Debapriyo Mukherji, M: 9432370163

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: